Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem
Belka
Wtorek, 17 Czerwca 2025   imieniny: Albert, Laura, Adolf
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Czytam sobie

Data publikacji: 2013-11-12, Data modyfikacji: 2013-11-12
A A AWydrukDrukuj  
 

To ogólnopolska inicjatywa, której głównym celem jest pokazanie dzieciom, że kontakt z literaturą to nie przykry obowiązek, ale świetna zabawa. Jak sugerują jej inicjatorzy, miłość do książek trzeba rozbudzać od najmłodszych lat, a na naukę czytania nigdy nie jest za wcześnie.

 

To doskonała okazja, aby przeciwstawić się i zmienić znane nam wszystkim niechlubne statystyki, z których wynika, że ponad połowa Polaków nie przeczytała w ciągu roku ani jednej książki. Jeśli chcemy zatem, aby ta tendencja się zmieniła, wspierajmy dzieci w czytaniu dla przyjemności, pokazując im, ile radości dają książki.

 

Specjaliści zajmujący się rozwojem dziecka w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji. Czytanie książek nie jest lekarstwem na wszystkie trudności naszych dzieci w nauce, ale niewątpliwie jest jednym z najlepszych sposobów na ich uniknięcie. Jak twierdzi psycholog dziecięca Iwona Chądrzyńska, wspierająca akcję, stanowi ono na szczęście jedną z niewielu konieczności życiowych, która jest zarazem przyjemna. Sprzyja harmonijnemu rozwojowi intelektualnemu i emocjonalnemu oraz, co najważniejsze dla małego czytelnika, przynosi mnóstwo frajdy.

W akcję „Czytam sobie” włączyło się wiele autorytetów i osób związanych z kulturą. W zabawnych spotach zobaczymy, dlaczego czytanie jest ważne i jaką spełnia rolę w rozwoju dzieci. Z wywiadów będzie można się dowiedzieć, w jaki sposób książki wpłynęły na ich życie oraz przyczyniły się do sukcesu zawodowego i prywatnego.

Wśród gwiazd wspierających akcję zobaczymy m.in. Andrzeja Seweryna, Katarzynę Żak, Alicję Resich-Modlińską, Marcina Kwaśnego, Olgę Borys, Kamilę Szczawińską i Piotra Cyrwusa.

 

 

Całość na:

 

http://czytamsobie.pl/

 

Nie zabraknie oczywiście autorytetów związanych z literaturą i na co dzień zajmujących się językiem polskim. Działania w ramach Akcji „Czytam sobie” wspierają: dr Tomasz Makowski – dyrektor Biblioteki Narodowej, przewodniczący Krajowej Rady Bibliotecznej i Rady ds. Narodowego Zasobu Bibliotecznego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr hab. Katarzyna Kłosińska – językoznawca w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego, sekretarz Rady Języka Polskiego Państwowej Akademii Nauk, prowadząca popularną audycję radiową „Co w mowie piszczy” (Program Trzeci Polskiego Radia) oraz prof. Grzegorz Leszczyński – prodziekan Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, znawca literatury dla dzieci i młodzieży.

Wśród ekspertów znalazły się również: Iwona Chądrzyńska – psycholog dziecięcy, terapeuta pedagogiczny, kinezjolog edukacyjny, od ponad 10 lat pomagająca dzieciom, rodzicom i nauczycielom oraz Ewa Świerżewska – założycielka portalu Qlturka.pl, tłumaczka i recenzentka.

 

Udział Patrona Honorowego – Biblioteki Narodowej – oraz licznych partnerów z różnych obszarów życia społecznego i gospodarczego, wśród nich Polskiej Izby Książki czy Komitetu Ochrony Praw Dziecka, nie tylko dodaje akcji prestiżu, ale świadczy też o tym, że propagowanie czytelnictwa leży na sercu wielu osobom i instytucjom.

 

Ważnymi miejscami dla odbiorców akcji będą: strona internetowa czytamsobie.pl oraz profil na Facebooku – facebook.com/CzytanieToDziala. Wszyscy zainteresowani – rodzice, nauczyciele, bibliotekarze, animatorzy kultury, a nawet same dzieci – znajdą w tych miejscach przydatne informacje, materiały i opinie ekspertów, które pomogą w nauce czytania i przyciągną uwagę najmłodszych (scenariusze zajęć, motywujące ilustracje, plansze z książek do ćwiczenia czytania oraz pisania, a także kolorowania oraz inne pomoce).

5 NAJWAŻNIEJSZYCH KORZYŚCI Z CZYTANIA

 

Specjaliści zajmujący się rozwojem dziecka w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji.

 

W dzisiejszym świecie książka nie jest dla naszych dzieci ani jedynym źródłem informacji, ani głównym źródłem rozrywki. Dlaczego zatem wciąż sięgają po książki? Dlaczego nam, rodzicom, powinno zależeć, aby to robiły?

 

Komunikacja

Czytanie poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. Przeczytane w książkach historie uczą dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli – kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego.

 

Odpoczynek

Są dzieci, które mają spore trudności ze zrelaksowaniem się, wyciszeniem
i odpoczynkiem od nadmiaru stymulacji i wrażeń. Bywają przez to nadmiernie pobudzone i chaotyczne w działaniu.

Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu. Podróż w świat wyobraźni daje wytchnienie i tak potrzebną współczesnym dzieciom ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze.

 

Inteligencja emocjonalna

Samodzielne czytanie wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim
dla osiągnięcia celu (przeczytania książki do końca). Wyrabia w dziecku cierpliwość
i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie. Nagrodę tym większą,
że osiągniętą wyłącznie własną pracą. Realizowanie przez dzieci zadań z tzw. odroczonym efektem wpływa pozytywnie na rozwój ich inteligencji emocjonalnej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania psychicznego.

Nauka samodzielnego czytania jest częścią mądrego wychowania, polegającego między innymi na stworzeniu klimatu, w którym nie wszystko musi być szybko, natychmiast. Kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi.

 

 

Koncentracja

Brak koncentracji u dzieci jest naturalnym zjawiskiem na jednym z etapów rozwoju. Obecnie jednak psychologowie dziecięcy, wychowawcy, a także rodzice napotykają coraz

 

większe trudności w pracy z dzieckiem nad umiejętnością skupiania uwagi. Wynika to
z rosnącej liczby bodźców, jaka otacza nas w codziennym życiu. Dzieci bywają niespokojne i nadmiernie pobudzone. Nieumiejętność skupienia się na rzeczach istotnych sprawia, że stają się niepewne siebie i trudno znoszą porażki. 

Ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Rodzice i bliscy dorośli powinni wspierać dzieci we wszystkich aktywnościach, które pomagają wydłużać czas koncentracji, szczególnie na tych zadaniach, które wymagają niepodzielności uwagi. Jedną z takich aktywności jest właśnie nauka czytania.

 

Emocje

Treść książki często staje się pretekstem do rozmowy z rodzicami czy rówieśnikami na ważne dla dziecka tematy.

Czytanie odpowiednich książek jest polecane jako forma leczenia psychoterapeutycznego dzieci nieśmiałych, nadmiernie agresywnych, z szeroko pojętymi trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym. Książka może pomóc zarówno w poznaniu sytuacji, z którymi dziecko się nie zetknęło, jak też posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których samo doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości.

 

Wspierajmy, cieszmy się z postępów, czytajmy!

Nie ma wątpliwości, że czytanie jest niezbędne dla rozwoju naszych dzieci. Na szczęście stanowi jedną z niewielu konieczności życiowych, która jest zarazem przyjemna. Sprzyja harmonijnemu rozwojowi intelektualnemu i emocjonalnemu oraz, co najważniejsze dla samego czytelnika, przynosi mnóstwo frajdy!

 

Jako rodzice kibicujmy naszym dzieciom w tej nauce. Zamiast sprowadzać czytanie do kolejnej metody stymulującej rozwój dziecka, spróbujmy traktować je jak wartościową zabawę lub rozrywkę, którą przecież w gruncie rzeczy jest.

 

Nauczmy się uznawać za sukces każdą sytuację, w której nasze dziecko samo sięga po książkę: ogląda okładkę, ilustracje, czyta pierwsze słowa, a potem zdania. Propagujmy takie zachowania, okazując zainteresowanie, rozmawiając z dzieckiem o tym, co właśnie obejrzało i przeczytało.

 

Pamiętajmy też, aby nigdy nie traktować czytania jak kary! Z praktyki zawodowej wiem, że niektórym rodzicom zdarza się, w odpowiedzi na złe zachowanie dziecka, stosować wariant kary „nie ma telewizji – będziesz czytać!”. Kto polubi coś, co musi robić za karę?

 

Kupując dzieciom zabawki edukacyjne i zapisując je na zajęcia mające rozwijać ich zainteresowania, czasem chyba zapominamy, że czytanie książek także zaspokaja wiele dziecięcych potrzeb, a nam rodzicom ułatwia życie. Umożliwienie dziecku kontaktu
z książką nie wymaga przymusu ani nacisku, pozbawione jest trudności organizacyjno-logistycznych, a dzięki niewielkim nakładom finansowym (chwała bibliotekom) książka znajduje się wprost na wyciągnięcie ręki.

 

Czytanie książek nie jest lekarstwem na wszystkie trudności naszych dzieci w nauce, ale niewątpliwie jest jednym z najlepszych sposobów na ich uniknięcie. Powtórzę jednak raz jeszcze: czytanie to także świetna zabawa!

 

 

Iwona Chądrzyńska

psycholog dziecięcy, terapeuta pedagogiczny, kinezjolog edukacyjny,

od ponad 10 lat pomagająca dzieciom, rodzicom i nauczycielom

Cytaty z wypowiedzi osób

zaangażowanych w akcję „Czytam sobie”

 

 

My czytający wiemy, że życie bez książki jest po prostu gorsze!

 

Jak ważny we wspomnieniach naukowców, artystów, ale także ludzi zajmujących się zawodowo biznesem, jest ten pierwszy moment sięgnięcia po książkę, która ich zainspirowała! Zainspirowała przede wszystkim do bycia kimś więcej.

 

Ważne jest, żebyśmy nauczyli nasze dzieci, że książki są częścią ich życia. Jeśli nie nauczymy tego do czternastego, piętnastego roku życia, to będzie niezwykle trudno nam później mówić, że wśród powabów życia różnych, jest również książka.

 

Dyrektor Biblioteki Narodowej dr Tomasz Makowski

 

 

Dziecku trzeba pokazać przez zabawę jakie czytanie jest śmieszne, przyjemne i radosne. Radość z obcowania ze znakomitą, mądrą, dobrą, pięknie wydaną, dobrze zilustrowaną, znakomicie zaprojektowaną i oczywiście po prostu najzwyczajniej w świecie pasjonująca książką, to  jest najlepsza droga do związanie małego czytelnika z dużym światem literatury.

 

Dla dziecka samodzielne czytanie jest czymś bardzo istotnym,  jest bowiem nobilitacją. Gdy dziecko nauczy się czegoś, umiejętności zarezerwowanych dla dorosłych, czuje się dowartościowane i spełnione.

                                                                       Prof. UW dr hab. Grzegorz Leszczyński

 

 

Dziecko, które samodzielnie przeczyta książkę, cieszy się, że mogło coś odkryć. Jest to nieprawdopodobna wartość, że samo osiągnęło wyznaczony cel.

 

Dr hab. Katarzyna Kłosińska

 

Samodzielne czytanie to niezwykła przygoda. Wstęp do całkiem innego świata, świata pełnego przygód. Daje poczucie, że wreszcie umiem robić coś, co robią dorośli, sam, kiedy chcę.

 

Samodzielne czytanie rozwija wyobraźnię szczególnie, dziecko poszerza swoje słownictwo, uczy się ortografii, co w przyszłości w szkole będzie bardzo przydatne.

 

Ewa Świerżewska, redaktor naczelna Qlturka.pl

 

Po raz kolejny angażujemy się w akcję wspierającą czytelnictwo, bo wiemy, że to niezwykle ważne, żeby czytać! Chcemy zmienić podejście do literatury w Polsce
i sprawić, by czytanie kojarzyło się z przyjemnością. Dzieci, które mają kontakt
z literaturą piękną od dziecka rozbudzają w sobie pasję czytelniczą, która przekształca się w miłość do literatury na całe życie.

 

Zofia Karaszewska, Sylwia Stano, Bibliocreatio

 

 

Myślę, że czytanie pomaga osiągnąć sukces. W moim przypadku nawet mu towarzyszy. Książki są ze mną każdego dnia. Były jedynym sposobem na tęsknotę, na poradzenie sobie z nudą podczas oczekiwania na sesjach i pokazach. Wtedy książki były moimi najlepszymi przyjaciółmi. Na wyjazdach jedną walizkę miałam ubrań, a połowę drugiej zajmowały książki.

 

Kamila Szczawińska, topmodelka

 

 

Samodzielne czytanie rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, ale uczy też czegoś niezbywalnego - samodzielnego myślenia. Każda książka jest jak podróż w czasie - będąc w miejscu możemy przenosić się do różnych rzeczywistości. To rozwija w dziecku empatię, myśli o innych. Książka może bawić, a przy okazji uczyć.

 

Słowo dla aktora jest bardzo ważne, bo to jego narzędzie pracy. Pewnie gdybym nie czytał w dzieciństwie, to bym nie został aktorem.

 

Marcin Kwaśny, aktor

 

 

Książki pomagają osiągnąć sukces i dlatego cieszę się, że mogę wziąć udział w akcji, która promuje i zachęca do czytania.

 

Olga Borys, aktorka

 

Źródło: http://lubimyczytac.pl/patronaty/wydarzenia/3126/akcja-czytam-sobie

UM Krotoszyn, Źródło artykułu: www.krotoszyn.pl, Autor zdjęć: UM Krotoszyn
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 

Powiat krotoszyński - powiat w południowo – wschodniej części województwa wielkopolskiego z siedzibą w Krotoszyne.W skład powiatu wchodzą gminy: Kobylin, Koźmin Wielkopolski, Krotoszyn, Rozdrażew, Sulmierzyce i Zduny, zajmując powierzchnię 714,23 km kw.

Atrakcje przyrodnicze stanowią: rezerwaty przyrody (Baszków, Buczyna Helenopol, Dąbrowa Smoszew, Miejski Bór i Mszar Bogdaniec), obszar chronionego krajobrazu Dąbrowy Krotoszyńskie Baszków – Rochy, szlaki turystyczne piesze i rowerowe. Do zabytków zaliczają się: wiatrak koźlak z 1877 roku, zajazd z salą taneczną z II połowy XIX wieku w Kobylinie, zespół pałacowo – folwarczny z II połowy XIX wieku w Łagiewnikach, układ ruralistyczny z 1240 roku, z XVIII i XX wieku, zespół kościoła parafialnego p.w. Najświętszego Serca Jezusa z lat 1907 -1909, zespół pałacowy z XIII wieku i stajnia folwarczna z 1905 roku w Smolicach, zespół dworski z I połowy XIX wieku w miejscowości Starkowiec, zespół kościoła parafialnego p.w. Matki Boskiej Gromnicznej z połowy XVII wieku i zespół dworski z I połowy XIX wieku w miejscowości Stary Gród, zespół pałacowy we wsi Borzęciczki, zespół dworski z 1909 roku we wsi Dębiogóra, zespół klasztorny trytyniarzy z XVIII wieku, ratusz z 1688,1890 i 1968 roku, zespół pałacowy z XVII i XIX wieku w Krotoszynie, zespół dworski w osadzie Wronów, zespół dworski z I połowy XIX wieku w Rozdrażewie, ratusz z 1743 roku i wiatrak koźlak z 1797 roku w Sulmierzycach, kuźnia z I połowy XIX wieku we wsi Baszków oraz wiele innych zabytkowych kościołów, kapliczek czy cmentarzy. 

Gospodarka powiatu oparta jest na handlu, ale na tutejszą gospodarkę wpływ mają także: przemysł, budownictwo oraz rolnictwo wraz łowiectwem i  leśnictwem. Na terenie powiatu działają: KONSTAL (produkcja i montaż konstrukcji stalowych), Gembiak – Mikstacki (wykonawca kostki brukowej oraz dróg i nawierzchni masy bitumicznej), Zakład Konfekcyjny TEOMINA (producent konfekcji damskiej) czy GABI – PLAST (producent naczyń i opakowań z tworzyw sztucznych).

Przez powiat przebiegają dwie drogi krajowe: DK15 i DK36.

 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola