Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejRozumiem
Belka
Niedziela, 15 Czerwca 2025   imieniny: Jolanta, Wiola, Wit
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Odpowiedź na pytanie do burmistrza

Data publikacji: 2013-11-14, Data modyfikacji: 2013-11-14
A A AWydrukDrukuj  
 

Poniższy tekst jest pełna odpowiedzią na pytanie jednego z internautów zadane mi w dziale "Zapytaj burmistrza". Ze względu na długość, nietypową dla tamtego działu, zostało ono umieszczone jako osobny artykuł.

 

Zapoznałem się z treścią artykułu „Samorządy zadłużone...”, o którym pisze internauta  
i zdecydowanie chciałbym podkreślić, że nie zaliczam siebie do burmistrzów „rozrzutnych”. Zestawianie tylko i wyłącznie wartości bezwzględnych, jakimi są wydatki ogółem na administrację publiczną wymienione w dziale 750 budżetu gminy, uważam za niewłaściwą metodę porównawczą ze względu na ich subiektywną jednostronność. Kwoty tam zawarte należy rozłożyć na czynniki pierwsze i porównać z zakresem działań poszczególnych urzędów miejskich. Faktem jest, że w roku 2012 wydatki w dziale 750 ogółem, po odjęciu kwoty 413.920,99 zł przeznaczonej na inwestycje, wyniosły 10.535.145,23 zł,
co w przeliczeniu na mieszkańca (gmina liczy 41 055 mieszkańców) daje kwotę 256,61 zł (100 %). Na kwotę tę składają się następujące elementy:

a)wydatki na zadania zlecone przez państwo (tzw. urząd wojewódzki)

 

-13,03 zł  (5,08 %)

b)wydatki na radę miasta

-6,28 zł (2,45 %)

c)wydatki na urząd miejski

-212,00 zł (82,62 %)

d) wydatki na promocję

-9,93 zł (3,87 %)

e) wydatki na pozostałą działalność

-15,37 zł (5,99 %)

Po podzieleniu kwotę 256,61 zł (100 %) według rodzajów kierunków wydatków otrzymujemy następujące liczby:

-wynagrodzenia z narzutami i odpis na ZFŚS

-178,13 zł (69,42 %)

- zakup usług

-15,60 zł (6,08 %)

-zakup materiałów i wyposażenia

-15,18 zł (5,92 %)

-promocja gminy

-9,93 zł (3,87 %)

- diety radnych, sołtysów i przewodniczących rad osiedli

 

-8,21 zł(3,20 %)

-wynagrodzenia inkasentów podatków

8,74 zł(3,41 %)

-podatek od nieruchomości

-6,16 zł (2,40 %)

-zakup energii

-5,57 zł (2,17 %)

- zadania zlecone organizacjom pozarządowym

-2,72 zł (1,06 %)

-telekomunikacja (internet, telefony)

-2,04 zł (0,79 %)

- szkolenia i podróże służbowe

-1,79 zł (0,70 %)

-pozostałe

-2,56 zł(0,99 %)

Jestem ciekaw, jak uszczegółowione w ten sposób wydatki prezentują się w innych gminach. Dziwi mnie, że do wydatków administracyjnych wliczane są m.in.

-  zadania zlecone, czyli funkcjonowanie USC, dowodów osobistych, itd.; wydatki
te winny być całkowicie wyłączone, gdyż w zasadzie są on od nas niezależne,
a ponadto otrzymujemy na nie dotację, ciągle zresztą dużo za niską,

-     promocję gminy chyba trudno uznać za wydatek administracyjny,

- podatek od nieruchomości płacony samemu sobie to już wręcz kuriozum, gdyż w takiej samej wysokości figuruje w dochodach gminy, ale mamy taki obowiązek nałożony przez Ministerstwo Finansów, bo to zwiększa dochody gminy, a tym samym zmniejsza nam odpowiednią subwencję,

- czy prowizje inkasentów od podatków powinny być tutaj klasyfikowane?,

  - budynki urzędu miejskiego muszą być odpowiednio ogrzane i zaopatrzone w prąd. Nasze obiekty są zabytkowe i konserwator nie zgadza się na ocieplenie ścian zewnętrznych. Częściowa termomodernizacja, na przykład  wymiana wszystkich okien na drewniane to szacunkowo wydatek 1 - 1,5 miliona zł.

Jak na wstępie wspomniałem, wydatki administracyjne należy porównać jeszcze z zakresem zadań realizowanych przez poszczególne urzędy, czyli odpowiedzieć na pytanie, jaki zakres zadań urząd wykonuje samodzielnie, a jaki poprzez swoje jednostki organizacyjne oraz jaki zakres zadań inwestycyjnych i remontowych realizuje gmina.

Krotoszyn realizuje samodzielnie wszystkie inwestycje i remonty. Wydana w ostatnich trzech latach kwota sięga ponad 100 milionów zł, co oznacza, że na jednego mieszkańca przypada 2 500 zł. Zadłużenie gminy wzrosło w tym czasie tylko o ok. 15 milionów. Resztę, czyli prawie 85 milionów pozyskaliśmy z innych bezzwrotnych źródeł, w tym ok. 20 milionów ze środków własnych. Krotoszyn, porównany z innymi miastami pod tym względem, wypada bardzo dobrze. Z rankingu „Wspólnoty” wynika, że zajmujemy 39. miejsce w kraju pod względem pieniędzy przeznaczanych na inwestycje. Ranking „Rzeczpospolitej” natomiast uznał, że jesteśmy 11. samorządem w kraju pod względem umiejętnego zarządzania finansami. Ranking ten uwzględniał między innymi następujące elementy:

- dynamikę wzrostu wydatków majątkowych,

- wartości pozyskanych środków unijnych na mieszkańca,

- zadłużenie samorządu,

- dynamikę dochodów i wydatków ogółem.

W grupie wielkopolskich samorządów zajęliśmy 3. miejsce. Osiągnięcie takich wyników wymaga odpowiednio fachowej i dobrze wynagradzanej kadry. Część samorządów zdecydowała się na realizację zadań unijnych poprzez firmy zewnętrzne. Faktycznie w tych sytuacjach znacznie zmniejszyłyby się wydatki osobowe gminy, ale o prawie 200 % wzrosłyby inne wydatki ogółem. Firmy zewnętrzne za sporządzenie wniosku i jego realizację, choć całą odpowiedzialność i tak ponosi gmina,  pobierają około 1,5 - 2 % ogółu wydatków, natomiast nasi pracownicy zajmujący się przygotowaniem projektów otrzymują kilka razy mniej. Patrząc z perspektywy ostatnich lat, jestem pewien, że przyjęte przez nas rozwiązanie pełnej, samodzielnej realizacji zadań - począwszy od sporządzania wniosku
o dofinansowanie poprzez jego realizację aż do finalnego zakończenia przez naszych pracowników - było decyzją ze wszech miar trafną. Miasto i Gmina Krotoszyn dzięki takiemu działaniu pozyskała dofinansowania zewnętrzne, które pozwoliły zrealizować kilkadziesiąt różnych zadań łącznej wartości około 200 milionów zł. Także w roku 2013 zawarliśmy już umowy na dofinansowanie preferencyjnymi pożyczkami ze środków unijnych (program JESSICA) w wysokości ponad 20 milionów oraz na dotacje unijne na około milion złotych, co pozwoli na realizację zadań za kwotę około 25 milionów. Jestem pewien, że korzystając z usług zewnętrznych w żaden sposób nie udałoby się nam pozyskać tak olbrzymich kwot dofinansowania zewnętrznego. Mielibyśmy wprawdzie mniejsze wydatki administracyjne, ale nie moglibyśmy przeprowadzić wszystkich obecnych inwestycji.

Julian Jokś, burmistrz Krotoszyna

UM Krotoszyn, Źródło artykułu: www.krotoszyn.pl, Autor zdjęć: UM Krotoszyn
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 

Powiat krotoszyński - powiat w południowo – wschodniej części województwa wielkopolskiego z siedzibą w Krotoszyne.W skład powiatu wchodzą gminy: Kobylin, Koźmin Wielkopolski, Krotoszyn, Rozdrażew, Sulmierzyce i Zduny, zajmując powierzchnię 714,23 km kw.

Atrakcje przyrodnicze stanowią: rezerwaty przyrody (Baszków, Buczyna Helenopol, Dąbrowa Smoszew, Miejski Bór i Mszar Bogdaniec), obszar chronionego krajobrazu Dąbrowy Krotoszyńskie Baszków – Rochy, szlaki turystyczne piesze i rowerowe. Do zabytków zaliczają się: wiatrak koźlak z 1877 roku, zajazd z salą taneczną z II połowy XIX wieku w Kobylinie, zespół pałacowo – folwarczny z II połowy XIX wieku w Łagiewnikach, układ ruralistyczny z 1240 roku, z XVIII i XX wieku, zespół kościoła parafialnego p.w. Najświętszego Serca Jezusa z lat 1907 -1909, zespół pałacowy z XIII wieku i stajnia folwarczna z 1905 roku w Smolicach, zespół dworski z I połowy XIX wieku w miejscowości Starkowiec, zespół kościoła parafialnego p.w. Matki Boskiej Gromnicznej z połowy XVII wieku i zespół dworski z I połowy XIX wieku w miejscowości Stary Gród, zespół pałacowy we wsi Borzęciczki, zespół dworski z 1909 roku we wsi Dębiogóra, zespół klasztorny trytyniarzy z XVIII wieku, ratusz z 1688,1890 i 1968 roku, zespół pałacowy z XVII i XIX wieku w Krotoszynie, zespół dworski w osadzie Wronów, zespół dworski z I połowy XIX wieku w Rozdrażewie, ratusz z 1743 roku i wiatrak koźlak z 1797 roku w Sulmierzycach, kuźnia z I połowy XIX wieku we wsi Baszków oraz wiele innych zabytkowych kościołów, kapliczek czy cmentarzy. 

Gospodarka powiatu oparta jest na handlu, ale na tutejszą gospodarkę wpływ mają także: przemysł, budownictwo oraz rolnictwo wraz łowiectwem i  leśnictwem. Na terenie powiatu działają: KONSTAL (produkcja i montaż konstrukcji stalowych), Gembiak – Mikstacki (wykonawca kostki brukowej oraz dróg i nawierzchni masy bitumicznej), Zakład Konfekcyjny TEOMINA (producent konfekcji damskiej) czy GABI – PLAST (producent naczyń i opakowań z tworzyw sztucznych).

Przez powiat przebiegają dwie drogi krajowe: DK15 i DK36.

 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola