STATUT PRZEDSZKOLA NR 3
W KROTOSZYNIE
zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej
w dniu 30 listopada 2011 roku
( tekst ujednolicony )
§ 1
Postanowienia ogólne
Przedszkole nr 3 „Bajka", zwane dalej „przedszkolem" jest przedszkolem publicznym.
Siedziba przedszkola znajduje się w Krotoszynie na ul. Aleja Powstańców Wielkopolskich 18
Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu:
Przedszkole nr 3 " BAJKA" w Krotoszynie
Przedszkole używa pieczęci o następującej treści:
Przedszkole nr 3
Aleja Powstańców Wielkopolskich 18
63-700 Krotoszyn
Tel. 062 725 28 53
NIP 621-177-76-22
Regon 250510629
Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto i Gmina Krotoszyn.
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty.
Przedszkole działa na podstawie aktów prawnych wydawanych przez resort edukacji i organ prowadzący .
§ 2
Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się przez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest
w rocznym planie pracy przedszkola oraz w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkola.
W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane we współpracy z :
1) rodzicami,
2) nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
3) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
4) innymi przedszkolami,
5) podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia indywidualne z dziećmi tworzą zespół. Zespół organizuje swoje posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku. Zespół realizuje zadania, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Koordynacją pracy Zespołu zajmuje się osoba wyznaczona przez dyrektora przedszkola.
W przedszkolu umożliwia się dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
1) rozbudzanie przynależności narodowej, regionalnej, lokalnej,
2) ochronę i przekaz narodowego i wielkopolskiego dziedzictwa kulturowego,
3) aprobatę „dwujęzyczności": języka literackiego i gwary,
4) kształtowanie szacunku dla praw człowieka, podstawowych swobód, bez względu na różnice rasy, koloru skóry, poglądów politycznych, urodzenia - na podstawie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
5) zapewnienie poszanowania prawa do zachowania obywatelstwa, nazwiska, stosunków rodzinnych na postawie Konwencji
o Prawach Dziecka.
Uznając prawo rodziców (prawnych opiekunów) do religijnego wychowania przedszkole organizuje na ich życzenie naukę religii.
1) Dla dzieci, które nie uczestniczą w zajęciach katechetycznych organizowane są zajęcia pod opieką nauczyciela.
2) Obowiązek zorganizowania zajęć, o których mowa w pkt.7 powstaje, gdy zbierze się grupa licząca przynajmniej siedmioro dzieci.
3) Warunki i sposób wykonywania przez przedszkole zadania, o którym mowa w ust. 8 określają odrębne przepisy.
Sposób realizacji zadań przedszkola
Przedszkole realizuje zadania, dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
1) Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2) Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.
3) Wspomaganie rozwoju mowy.
4) Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5) Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6) Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7) Wychowanie przez sztukę- dziecko widzem i aktorem.
8) Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
9) Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne.
10) Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
11) Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12) Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14) Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
15) Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć
w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
Dzieciom zapewnia się w przedszkolu bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku.
Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania dziecka prawnym opiekunom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
Podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc innego pracownika przedszkola.
Po przyjściu do przedszkola i przed rozejściem się do domów, dzieci przebywają w tzw. oddziale zbiorczym pod opieką nauczyciela - wychowawcy.
W razie zaistnienia w przedszkolu wypadku tryb postępowania powypadkowego określony jest odrębnymi przepisami.
Pomoc medyczna jest udzielana dzieciom za zgodą rodziców.
W sytuacjach koniecznych, gdy brak kontaktu z rodzicami, korzysta się
z usług pogotowia ratunkowego.
Za zgodą rodziców umożliwia się ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych prowadzi się systematyczną pracę nad zaznajamianiem dzieci
z podstawowymi przepisami ruchu drogowego. Przedszkole stosuje różnorodne formy pracy sprzyjające opanowaniu umiejętności poruszania się po drogach i współpracuje z instytucjami zajmującymi się zagadnieniami ruchu drogowego.
Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren przedszkola powinny posiadać zabezpieczenia uniemożliwiające wyjście bezpośrednio na jezdnię .
Podczas zabaw i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola,
w trakcie spacerów i wycieczek, opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel - wychowawca wspólnie z pracownikiem obsługi, któremu dyrektor powierza ten obowiązek.
Przy wyjściu poza teren przedszkola zapewnia się opiekę jednego opiekuna dla grupy liczącej do 15 dzieci.
Każde wyjście, wyjazd z dziećmi poza teren przedszkola odnotowuje się w „dzienniku zajęć" i potwierdza się podpisem osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci.
Przedszkole może organizować wycieczki autokarowe, krajoznawcze, „zielone przedszkole" i inne imprezy wyjazdowe (teatr, kino, muzeum itp.), z uwzględnieniem obowiązujących w tym zakresie przepisów, stanu zdrowia i sprawności fizycznej dzieci. Program wycieczki winien być dostosowany do wieku, potrzeb i zainteresowań dzieci.
Udział dzieci w wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców (prawnych opiekunów).
Zgodę na wycieczkę wydaje dyrektor na podstawie podpisania karty wycieczki co najmniej dzień przed wyjazdem dzieci.
Szczegółową organizację wycieczki regulują odrębne przepisy.
Rodzice dzieci przewlekle chorych zobowiązani są do przedłożenia instruktażu dotyczącego sprawowania nad nimi opieki.
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania
dzieci z przedszkola
Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci przyprowadzają i odbierają je
z przedszkola oraz są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez osobę dorosłą, zdolną do podejmowania czynności prawnych upoważnioną (na piśmie) przez rodziców. Upoważnienie takie jest skuteczne przez dany rok szkolny. Upoważnienie może zostać odwołane lub zmienione w każdej chwili.
Rodzice (prawni opiekunowie) mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka z przedszkola. Takie upoważnienie powinno nastąpić przez udzielenie pisemnego pełnomocnictwa.
Pisemne upoważnienie powinno zawierać: imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr i serię dowodu osobistego, nr telefonu osoby wskazanej przez rodziców (prawnych opiekunów). Upoważnienie, złożone przynajmniej na jeden dzień wcześniej u nauczycielki, jest przechowywane w dokumentacji przedszkola.
W sporadycznych przypadkach, na podstawie pisemnego upoważnienia rodziców i oświadczenia o odpowiedzialności za zdrowie
i bezpieczeństwo dziecka, może ono być odebrane przez osobę nieletnią (np. rodzeństwo), która ukończyła 10 rok życia. Upoważnienie będzie respektowane tylko wtedy, gdy zostanie potwierdzone
przez rodzica ( prawnego opiekuna ) w obecności nauczyciela przedszkola.
Nauczyciel ma prawo wylegitymować osobę odbierającą dziecko
z przedszkola na podstawie dowodu osobistego.
Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
W takiej sytuacji dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela do momentu przyjścia innej osoby upoważnionej do odbioru.
O przypadku każdej odmowy wydania dziecka powinien zostać niezwłocznie poinformowany dyrektor przedszkola (lub jego zastępca) . W takiej sytuacji przedszkole jest zobowiązane do podjęcia wszelkich możliwych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami dziecka).
Rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani do odebrania dziecka do czasu zamknięcia przedszkola. Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola nauczyciel ma obowiązek powiadomić
o tym telefonicznie rodziców dziecka (prawnych opiekunów).
W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów dziecka), nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się
z rodzicami (prawnymi opiekunami dziecka).
Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego
z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
Dzieci powinny być przyprowadzane do przedszkola zgodnie z ustalonymi w kontrakcie godzinami.
Osoba odprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać je pracownikowi przedszkola. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi przedszkole.
Osoba odbierająca dziecko powinna zgłosić to upoważnionemu pracownikowi. Dziecko po przyjściu do szatni przekazywane jest rodzicowi. Od momentu przekazania dziecka osobie odbierającej odpowiada ona za jego bezpieczeństwo.
W przypadku dowożenia dziecka do przedszkola organizowanego przez organ prowadzący, za drogę z domu do środka transportu i w drodze powrotnej - od środka transportu do domu - odpowiadają rodzice (prawni opiekunowie) dziecka.
Za opiekę podczas podróży, o której mowa w ust. 18 odpowiada organ prowadzący - gmina, która zatrudnia opiekuna. Osoba opiekująca się dzieckiem podczas transportu winna przekazać dziecko upoważnionemu pracownikowi przedszkola, a po zakończeniu zajęć odebrać dziecko do transportu.
Opieka nad dojeżdżającym dzieckiem, o której mowa w ust.19, obejmuje nadzór podczas jazdy np. autobusem, w czasie wsiadania i wysiadania dziecka.
Do przedszkola nie należy przyprowadzać dziecka chorego,
a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu, rodzic zobowiązany jest do odebrania dziecka. W sytuacji infekcji skórnych, zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia.
W okresie dyżurów wakacyjnych przyjmuje się dzieci z innego przedszkola z kompletem dokumentacji.
§ 3
Organy przedszkola
Organami przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa
i niniejszym statutem.
Kompetencje Dyrektora Przedszkola
Dyrektor Przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu organizowanego przez organ prowadzący.
Dyrektor Przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników administracji
i obsługi.
Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu
w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa
w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem do niego należącym.
Dyrektor Przedszkola w szczególności:
1) jako organ administracji oświatowej:
a) podejmuje decyzje administracyjne,
b) tworzy plan nadzoru pedagogicznego,
c) sprawuje nadzór pedagogiczny,
d) prowadzi procedury awansu zawodowego nauczycieli,
2) jako kierownik placówki oświatowej:
a) kieruje przedszkolem i jest jego przedstawicielem na zewnątrz,
b) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników przedszkola,
c) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
d) sprawuje opiekę nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola, stwarzając im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
e) podejmuje decyzję o przyjęciu dziecka do przedszkola w czasie roku szkolnego,
f) odpowiada w szczególności za:
- dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola,
- realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej
i Rady Rodziców podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących przedszkole,
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym,
- zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań wychowawczo- dydaktycznych i opiekuńczych,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
3) jako pracodawca:
a) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
b) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innych pracownikom przedszkola,
c) występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola,
d) załatwia sprawy osobowe pracowników,
e) określa zakres odpowiedzialności materialnej pracowników,
f) współdziała ze zakładowymi organizacjami związkowymi,
g) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
h) zapewnia odpowiedni stan bhp,
i) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą przedszkola,
4) jako pracownik:
dyrektor jest pracownikiem przedszkola, czyli nauczycielem powoływanym na stanowisko kierownicze i odwoływanym ze stanowiska kierowniczego przez Burmistrza Krotoszyna.
Dyrektor Przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje
z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, z organem prowadzącym
i sprawującym nadzór pedagogiczny oraz instytucjami kontrolującymi.
Dyrektor Przedszkola koordynuje współpracą organów przedszkola, zapewniając im swobodne działanie zgodne z prawem oraz zapewnia bieżący przepływ informacji między nimi.
W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący .
Dyrektor przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną może wystąpić do Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o przyznanie pomocy stałej, bądź doraźnej, dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.
Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może wystąpić do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej , do Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz do Sądu Rodzinnego w sytuacji potrzeby podjęcia interwencji, ze względu na zaistniałą sytuację rodzinną, losową dziecka .
Kompetencje Rady Pedagogicznej
W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzi dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków
o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie
z harmonogramem spotkań.
Posiedzenia plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny ,
z inicjatywy przewodniczącego, rady rodziców, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy placówki,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy dzieci,
5) podejmowanie uchwał w sprawie zestawu programów wychowania przedszkolnego, biorąc pod uwagę propozycje zgłoszone przez nauczycieli.
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć i rozkład zajęć dodatkowych,
2) projekt planu finansowego przedszkola,
3) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
Dyrektor Przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa
w ust. 9, jeśli są one niezgodne z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia o tym organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola albo jego zmiany i przestawia do uchwalenia.
Rada Pedagogiczna opracowuje i zatwierdza roczny plan pracy placówki.
Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora przedszkola. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
W uzasadnionych przypadkach, na wniosek nauczyciela, Rada Pedagogiczna może dokonać zmian w zestawie programów wychowania przedszkolnego ,wyłącznie z początkiem roku szkolnego.
Nauczycieli oraz osoby biorące udział w posiedzeniu RP obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej i są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
Szczegółowe informacje dotyczące działalności Rady Pedagogicznej zawiera Regulamin Rady Pedagogicznej.
Kompetencje Rady Rodziców
W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców dzieci przedszkolnych, która jest organem społecznym przedszkola.
W skład Rady Rodziców wchodzą „trójki oddziałowe" wybrane
w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
W wyborach tych, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Przedszkola.
Rada Rodziców uczestniczy wspólnie z Radą Pedagogiczną w działaniach wychowawczych przedszkola (obejmujących wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci i realizowane przez nauczycieli) oraz działaniach profilaktycznych (dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmujących wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców).
Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola.
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
Szczegółowe informacje dotyczące działalności Rady Rodziców zawiera Regulamin Rady Rodziców.
10. Na wniosek dyrektora przedszkola Rada Rodziców wyraża opinię o pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego .
Zasady współdziałania organów przedszkola
Organy przedszkola porozumiewają się ze sobą w następujący sposób:
1) ustalają zasady współdziałania poszczególnych organów zapewniające w szczególności właściwe wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa i Statucie Przedszkola,
2) zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami
o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach, poprzez zapraszanie na zebrania członków rady (rodziców lub pedagogicznej), wymianę informacji poprzez przewodniczących rad, pisemne przedstawienie sprawy.
Każdy z organów dysponuje możliwością zwołania wspólnego spotkania w celu wymiany informacji, planowanych i podejmowanych działań
i decyzji.
Tryb organizowania spotkań organów przedszkola odbywa się zgodnie
z ustaleniami w regulaminach organów. Przewodniczący prowadzi
i przygotowuje zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania. Informacje
o spotkaniach mają formę pisemną (ogłoszenia, księga zarządzeń)
i powinny się ukazać co najmniej 5 dni przed planowanym spotkaniem.
Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola
Umożliwia się rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola z udziałem zainteresowanych stron, bez angażowania osób
z zewnątrz. W tym celu przeprowadzone będą rozmowy negocjacyjne
w celu zażegnania lub złagodzenia konfliktu.
Sprawy sporne między organami przedszkola są przez nie kierowane do rozstrzygnięcia przez dyrektora, który pełni rolę mediatora i czuwa nad zgodnością podejmowanych decyzji z obowiązującym prawem.
Jeżeli wypracowane rozwiązanie nie satysfakcjonuje zainteresowaną stronę może ona zwrócić się o rozwiązanie problemu do organu prowadzącego przedszkole, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, związków zawodowych lub sądu.
Jeśli spór rozstrzyga organ nadzorujący, prowadzący, związki zawodowe lub sąd - strony są informowane o rozstrzygnięciach na posiedzeniach Rady Pedagogicznej lub Rady Rodziców.
§ 4
Organizacja przedszkola
Przedszkole jest placówką publiczną, nieferyjną, która:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego 5 godzin dziennie, oraz płatne za świadczenia w zakresie wychowania przedszkolnego przekraczające czas przeznaczony na realizację podstawy programowej,
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
§ 5
Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb zainteresowań, uzdolnień, rodzaju.
Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa od określonej w ust. 2
§ 6
Organizacja pracy wychowawczo-dydaktycznej
i opiekuńczej
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest
w przedszkolu w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego i program wybrany z zestawu programów zatwierdzonych przez resort oświaty lub własny zatwierdzony w trybie przewidzianym przepisami prawa, jeden przez cały rok szkolny. Ponadto w przedszkolu realizowane są plany roczne i plany miesięczne.
Nauczyciel ma prawo wyboru programu wychowania przedszkolnego oraz kart pracy lub kart pomocniczych dopuszczonych o użytku szkolnego przez MEN, które przedstawia Radzie Pedagogicznej.
Nauczyciel przedstawia wybrane karty pracy, Radzie Pedagogicznej do zaopiniowania. a dyrektor dopuszcza je do użytku przedszkolnego.
Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb
i możliwości rozwojowych dzieci.
W zajęciach dodatkowych uczestniczą dzieci na wniosek rodziców (prawnych opiekunów).
Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz zależą od wyboru rodziców. Zajęcia te finansowane są całkowicie przez rodziców.
Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki.
Zajęcia specjalistyczne oraz pozabudżetowe odbywają się na podstawie programów wybranych przez osoby prowadzące te zajęcia lub programów autorskich.
Nauka religii odbywa się na podstawie programów opracowanych przez władze kościołów.
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe, poza wyznaczonymi godzinami realizacji podstawy programowej, których czas trwania dostosowany jest do możliwości dzieci.
Szczegółowy sposób dokumentowania zajęć prowadzonych
w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 7
Liczba oddziałów w przedszkolu i ich lokalizacja
Przedszkole jest placówką wielooddziałową.
Liczba tworzonych oddziałów uzależniona jest od liczby przyjętych dzieci i warunków lokalowych przedszkola.
Liczba oddziałów przedszkolnych, w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulegać zmianie.
§ 8
Arkusz organizacji przedszkola
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący do 25 maja każdego roku.
W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole,
4) liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
§ 9
Ramowy rozkład dnia
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on zasady ochrony zdrowia, higieny pracy i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
Rozkład pracy z dziećmi w ciągu dnia może ulegać zmianie w zależności
od potrzeb organizacyjnych .
§ 10
Zasady funkcjonowania przedszkola
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
Zmiany dotyczące przekształcenia lub likwidacji placówki dokonuje organ prowadzący z końcem danego roku. Organ prowadzący jest obowiązany co najmniej na 6 miesięcy przed terminem działań zawiadomić o zamiarze i przyczynach podjętych decyzji: rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia przedszkoli.
Dzienny czas pracy przedszkola
Na wniosek dyrektora i rady rodziców organ prowadzący ustala co roku dzienny czas pracy przedszkola oraz czas przeznaczony na realizację podstawy programowej, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
Czas pracy przedszkola wynosi 9,5 godziny, w tym 5 godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej.
Przedszkole funkcjonuje zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacji przedszkola na dany rok szkolny.
Terminy przerw w pracy przedszkola
W okresie przerwy letniej (lipiec-sierpień) dzieci mogą korzystać z opieki przedszkola dyżurującego. Zgłoszenia dziecka do przedszkola dyżurującego dokonują rodzice (prawni opiekunowie) u dyrektora przedszkola lub nauczyciela (wychowawcy) w terminie do 15 czerwca.
Przerwy w pracy przedszkola wykorzystuje się na przeprowadzenie niezbędnych remontów, gruntownych porządków, a także na wykorzystanie urlopów wypoczynkowych pracowników pedagogicznych i administracyjno-obsługowych.
Zakłada się możliwość zmniejszenia liczby oddziałów, ich czasu pracy
w ciągu dnia, w czasie przerw świątecznych i wakacyjnych, w zależności od potrzeb.
Zasady odpłatności za przedszkole
Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
1) Gminę Krotoszyn ( § 1,pkt. 5)
2) oraz rodziców, w formie opłat za świadczenia udzielane w godzinach przekraczających czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez MEN.
Wysokość opłaty za świadczenia ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Miejskiej w Krotoszynie. Opłata ta nie podlega zwrotowi i odliczeniom, za wyjątkiem sytuacji, w których przedszkole jest nieczynne z przyczyn leżących po jego stronie (np. awaria, zamknięcie przedszkola), co jest zgodne z Umową Świadczeń Udzielanych przez Przedszkole- §4.
W związku ze zmianami cen żywności, w porozumieniu z intendentem
dyrektor może wnioskować do organu prowadzącego o zmianę opłat za żywienie od 1 września danego roku.
Rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani do pokrycia kosztów produktów żywnościowych zgodnie z liczbą dni pobytu dziecka
w przedszkolu i ustaloną stawką.
W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, za każdy dzień nieobecności, rodzicom przysługuje zwrot należności za wyżywienie, odliczanej w następnym miesiącu.
Opłatę za przedszkole, składającej się z opłaty za świadczenia i opłaty za wyżywienie należy uiszczać z góry za miesiąc bieżący w miejscu i w dniach ustalonych przez organ prowadzący.
Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu rejestrowane są w Programie ProgMann, rodzice płacą przelewem na podstawie wydruków komputerowych.
Pracownicy przedszkola mogą korzystać odpłatnie z żywienia wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki.
10. W przypadku zalegania ponad dwa miesiące z opłatą za korzystanie z posiłków dyrektor może wykluczyć dziecko z korzystania z posiłków.
§ 11
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
Podstawowe obowiązki pracowników przedszkola
W przedszkolu zatrudnia się pracowników pedagogicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
Pracownicy pedagogiczni to nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym .
Podstawowym zadaniem pracowników administracyjno-obsługowych jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami
w zakresie opieki i wychowania dzieci.
W trakcie wykonywania obowiązków zawodowych wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
2) przestrzegać regulaminy pracy i ustalonego w placówce porządku,
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
a także przepisów przeciwpożarowych i uczestniczyć w szkoleniach
z tego zakresu,
4) przestrzegać statutu przedszkola,
5) dbać o dobro zakładu pracy, chroni jego mienie i sprzęt oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
6) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
7) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
8) przestrzegać ochrony danych osobowych.
Pracownicy przedszkola zobowiązani są do realizacji zaleceń dyrektora
i osób kontrolujących.
Pracownicy przedszkola zobowiązani są do realizacji wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z bieżącej działalności placówki.
Szczegółowy zakres czynności i obowiązków ustala dyrektor przedszkola i pracownicy otrzymują go na piśmie.
Prawa i obowiązki nauczyciela
1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i bezpieczeństwo, postawę moralną, z poszanowaniem godności osobistej wychowanka.
Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane
z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną.
Nauczyciel obowiązany jest wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju, kształtować u dzieci postawy moralne zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego.
Nauczyciel ma obowiązek znać grupę przedszkolną, poszczególnych jej członków, ich potrzeby i możliwości.
Nauczyciel obowiązany jest przekazywać rzetelną wiedzę o otaczającym świecie, społeczeństwie i kulturze.
Nauczyciel obowiązany jest dbać o warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy naukowych oraz troszczyć się o estetykę pomieszczeń.
Nauczyciel obowiązany jest systematycznie przygotowywać się do codziennej pracy z dziećmi.
Nauczyciel obowiązany jest udzielać instruktażu i wskazówek nauczycielom praktykantom odbywającym praktyki zawodowe.
Nauczyciel obowiązany jest do czynnego udziału w pracy Rady Pedagogicznej, realizowania jej postanowień i uchwał.
Nauczyciel planuje własny rozwój zawodowy - systematycznie podnosi swoje kwalifikacje przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego i ma prawo do uzyskiwania stopni awansu zawodowego, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Nauczyciel ma prawo do podejmowania nowatorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, indywidualnie lub zespołowo, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców
i po dopuszczeniu przez dyrektora placówki.
Nauczyciel ma prawo do korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej oraz ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych.
Nauczyciel ma prawo wyboru programu wychowania przedszkolnego
i podręczników, spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego oraz w sprawie doboru metod i form pracy. Nauczyciel ma też prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego.
Nauczyciel zatrudniony w przedszkolu musi posiadać kwalifikacje dające uprawnienia do tej pracy, co określają odrębne przepisy.
Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli określają odrębne przepisy.
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo. W ramach czasu pracy nauczyciel zobowiązany jest realizować:
1) zajęcia wychowawczo-dydaktyczne i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z wychowankami w wymiarze godzin przydzielonych w projekcie organizacyjnym na dany rok szkolny,
2) inne czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola,
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Nauczycielom za przepracowane godziny ponadwymiarowe, w zamian za wynagrodzenie, dyrektor, za zgodą pracownika, może udzielić dni wolnych od pracy.
W okresie ferii przy zmniejszonej liczbie oddziałów nauczyciel wykonuje polecenia dyrektora.
Nauczyciel jest funkcjonariuszem publicznym i podczas pełnienia obowiązków służbowych (lub w związku z pełnieniem tych obowiązków) korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Nauczyciel prowadzi do

![]() |
Powiat krotoszyński - powiat w południowo – wschodniej części województwa wielkopolskiego z siedzibą w Krotoszyne.W skład powiatu wchodzą gminy: Kobylin, Koźmin Wielkopolski, Krotoszyn, Rozdrażew, Sulmierzyce i Zduny, zajmując powierzchnię 714,23 km kw. Gospodarka powiatu oparta jest na handlu, ale na tutejszą gospodarkę wpływ mają także: przemysł, budownictwo oraz rolnictwo wraz łowiectwem i leśnictwem. Na terenie powiatu działają: KONSTAL (produkcja i montaż konstrukcji stalowych), Gembiak – Mikstacki (wykonawca kostki brukowej oraz dróg i nawierzchni masy bitumicznej), Zakład Konfekcyjny TEOMINA (producent konfekcji damskiej) czy GABI – PLAST (producent naczyń i opakowań z tworzyw sztucznych). |
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola